Podujatie


DOHNÁNYI, BARTÓK, BEETHOVEN - JEAN-EFFLAM BAVOUZET Kocsis/3

DOHNÁNYI, BARTÓK, BEETHOVEN - JEAN-EFFLAM BAVOUZET Kocsis/3

A magyar XX. század és a bécsi klasszika között osztja meg hangversenyének műsorát a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a Kocsis bérlet harmadik estjén.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: štvrtok, 27. marec 2025, 19:30

DOHNÁNYI, BARTÓK, BEETHOVEN – JEAN-EFFLAM BAVOUZET

DOHNÁNYI ERNŐ: Szimfonikus percek, op. 36
BARTÓK BÉLA: III. zongoraverseny, Sz. 119, BB 127
***
LUDWIG VAN BEETHOVEN: III. (Esz-dúr, „Eroica”) szimfónia, op. 55

Jean-Efflam Bavouzet zongora
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Vashegyi György

Dohnányi Ernő 1933-ban alkotta meg Szimfonikus percek című öttételes zenekari sorozatát, amelyet a benne foglalt karakterdarabok eleganciája, színgazdagsága és szellemessége az életmű egyik legnépszerűbb slágerévé tett. Vashegyi György és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar műsorának középső számában a rendkívüli szuggesztivitású zongoraművész, Jean-Efflam Bavouzet tolmácsolását hallgatva megfigyelhetjük, hogyan válik mozartian klasszikus tisztaságúvá a III. zongoraverseny Bartókjának kései stílusa, míg Beethoven Eroicája éppen ennek ellenkezőjét mutatja meg: azt, hogyan lép túl a zene nagy forradalmára a klasszika keretein.

A magyar XX. század és a bécsi klasszika között osztja meg hangversenyének műsorát a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a Kocsis bérlet harmadik estjén. A közelmúltban Kossuth-díjjal kitüntetett Vashegyi György először Dohnányi Ernő sziporkázó tételsorát, a Szimfonikus perceket vezényli: keletkezését (1933) követően a változatos karaktervilágú, színesen hangszerelt, szellemes ciklus nagy népszerűségre tett szert, manapság mégsem kapja meg a kvalitásait megillető figyelmet. Bartók III. zongoraversenye, a zeneszerző Amerikában komponált hattyúdala igazi XX. századi klasszikus, abban az értelemben is, hogy a zeneszerző ebben a búcsúzó művében korábbi karcos-érdes stílusához képest mozartian szelíd hangot üt meg – ez nem is csoda, hiszen a kompozíciót feleségének, Pásztory Dittának szánta. Ezúttal a kivételes tudású és páratlan szuggesztivitású francia virtuóz, Jean-Efflam Bavouzet lehel lelket a kottafejekbe. A második rész a bécsi klasszikáé, pontosabban azé a pillanaté, amikor Beethoven feszegetni kezdi a klasszikus stílus formai, terjedelmi és hangzásbeli kereteit: a III., Esz-dúr, Eroica-szimfóniában.

Naša ponuka


Verdi huszonhét évesen elhatározta: soha többé nem ír operát. Szakmai és magánéleti mélyponton volt: A pünkösdi királyság megbukott, majd eltemette két kisgyermekét és végül feleségét is. Ebben az időszakban ügynöke rábeszélésére volt hajlandó csak elolvasni a Nabuccót. 1842 tavaszán már egész Milánó a „Va, pensiero...”-t dúdolta. Az opera középpontjában egy történelmi korszakváltás áll: megváltoznak az értékrendek.

1940-ben a budapesti Operettszínházban bemutatóra készülődtek. Eisemann Mihály legújabb művét vitték színre, főszerepben Kiss Manyival. Az előadás elkezdődött és egyszer csak Kiss Manyi hangja töltötte be a teret: „Jaj de jó a habos sütemény…” Ugye, hogy ismerős? A szavakkal együtt rögtön bekúszik a dallam is. Eisemann darabja nem egy klasszikus operett, nincs hatalmas énekkara és tánckara. Amije viszont van, az a fülbemászó dallam és a magával ragadó történet Bán Sándor tenoristáról és az őt bálványozó bakfisokról.

A nagyszabású musicalt, amelyben a Halál lép elő főszereplővé, az egyik legnépszerűbb zenés színházi darabként tartják számon, 1992 óta hódít világszerte töretlen sikerrel.

Tipy


Eros Ramazzotti újra Budapesten! Az olasz popzene világsztárja 2026. április 19-én az MVM Dome színpadán ad felejthetetlen koncertet. A Cose…

Upozornenie! Časový limit na nákup čoskoro vyprší!
odhadovaný zostávajúci čas:
00:00

položka/y v košíku

celkom:


Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.