
Marcin Swiatkiewicz fortepianoestje
Marcin Swiatkiewicz – fortepiano
Marcin Swiatkiewicz – fortepiano
A lélek visszhangjai
Carl Philipp Emanuel BACH (1714-1788):
c-moll fantázia, Wq 63/18
Johann Sebastian BACH (1685-1750):
3 szólamú ricercar a Musikalisches Opferből, BWV 1079
Wolfgang Amadeus MOZART (1756-1791):
d-moll fantázia, K. 397 (improvizált befejezéssel)
Joseph HAYDN (1732-1809):
c-moll szonáta, Hob. XVI:20
Carl Philipp Emanuel BACH:
fisz-moll fantázia, Wq 67
Marcin Swiatkiewicz kiemelkedő lengyel előadóművész, aki többféle historikus billentyűs hangszeren játszik. Szólista, karmester, a lengyelországi historikus együttesek állandó szereplője. Számos neves lemezkiadónál jelentek meg felvételei, két lemeze a legrangosabb díjakat is elnyerte. Swiatkiewicz a katowicei és a krakkói zeneakadémia improvizációtanára, a barokk és klasszikus repertoár mellett gyakran működik közre 20-21. századi csembalódarabokban, modern kísérleti programokban.
Ezúttal befelé forduló, elgondolkozó és elgondolkoztató darabokat tár elénk, „az érzelmek ellenpontja – az ellenpont érzelmessége” címmel. A művekben az is közös, hogy a racionális, szerkezeti, matematikai tudás jellemzi őket. Így van ez a koncertet keretező két Carl Philipp Emanuel Bach-fantázia esetében is, melyek közül a c-moll darab az 1753-ban publikált hat szonáta („18 próbadarab”) egyik tétele, a záródarab pedig a jóval későbbi, 1787-es, önálló fisz-moll fantázia, mely a szerző egyik legkarakteresebb műve. A hangverseny második egysége a „nagy” Bach Musikalisches Opferének önálló szólóműként gyakran játszott kezdődarabja, a Háromszólamú ricercar. Bach 1747-ben írott Zenei áldozata a II. (Nagy) Frigyes által megadott alaptémát dolgozza ki. A mű latin címének (Regis Iussu Cantio Et Reliqua Canonica Arte Resoluta – a király parancsára a téma és egyebek kánon formában kidolgozva) kezdőbetűiből áll össze a ricercar szó, mely az ellenpontozó műfajok (pl. a fúga) reneszánsz kori elnevezése. Mozart befejezetlenül maradt d-moll fantáziája viszont inkább a későbbi korokat, Beethovent és a romantikát előlegzi meg; az 1782-ben írott mű utolsó tíz üteme nem a szerzőtől származik, ezért többen saját befejezéssel játsszák, így Swiatkiewicz is. Az est leghosszabb műve Haydn 1780-ban keletkezett, háromtételes c-moll szonátája, s bár előzőleg Haydn számos hasonló művet publikált, az ekkor írott hat mű kapta elsőként a szonáta nevet. Ezek közül Haydn a c-mollt tartotta a legnehezebben előadhatónak, melyet szokás „Haydn Appasionatájának” nevezni.
Három nő. Három különböző élet,három különböző karakter,három különböző válás...
The life of the title character of Wagner’s early opera Tannhäuser, based on the hero of medieval legend, is a…
item(s) in basket
total:
Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.