Program


Per Aspera ad Astra

Per Aspera ad Astra

Műsor:
Schubert: Rosamunda-nyitány, D. 644.
Mozart: G-dúr fuvolaverseny, K. 313
Beethoven: V. (c-moll) szimfónia, op. 67.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Tuesday, October 25 2022 7:00PM

Per Aspera ad Astra

Közreműködik:
Szabó Rozália – fuvola
Kodály Filharmonikusok

Vezényel: Káli Gábor

1823-ban Franz Schubert kísérőzenéjével Bécsben mutatták be Helmina von Chézy színművét, mely a Rosamunde, Ciprus hercegnője címet viselte. A zeneszerző tíz zeneszámmal gazdagította a darabot, nyitányt azonban korábban komponált művei közül kölcsönzött hozzá. A premieren még az Alfonso és Estrella című ifjúkori opera előjátéka hangzott el, az első kottakiadás azonban már a Varázshárfához írott bevezetést tartalmazza. Ez a Varázshárfa / Rosamunda nyitány c-moll hangnemű, szemlélődő, lassú bevezetésből áll, amelyet lendületes, a szonátaforma szabályai szerint építkező C-dúr tétel követ.   Bőséggel áradnak belőle a ragyogóan hangszerelt, behízelgő dallamok, ezért nem meglepő, hogy ez a sziporkázó muzsika Schubert egyik legnépszerűbb műveként talált helyet a repertoárban.

Mozart abban a vonatkozásban is egyedülálló életművet hagyott hátra, hogy a gordonka kivételével szinte valamennyi zenekari hangszer számára komponált versenyművet. Közülük a komponista által művészi szinten gyakorolt hangszerek (a hegedű és zongora) számára írottak emelkednek ki. A fúvós concertók létrejötténél szinte mindig egy-egy jelentős művészegyéniség megrendelése, inspirációja áll a háttérben. Így van ez a G-dúr fuvolaverseny esetében is, melyet 1778-ban írt a zeneszerző. Ferdinand De Jean holland művész négy fuvolakvartettet és három fuvolaversenyt rendelt tőle, a szerző azonban utóbbiak közül csak kettőt fejezett be (G-dúr, D-dúr), illetve egy C-dúr hangnemű Andantét, mely talán alternatív lassú tételként íródott. Mozart apjához küldött egyik levelében így fogalmazott: „egészen erőtlenné válok, valahányszor olyan hangszerre kell írnom, amelyet nem bírok elviselni.” Ezért nem meglepő, hogy ebben az időszakban nem hozakodott elő újszerű kompozíciós megoldásokkal, bevált módszerei szerint alkotott. A zeneszerző zsenialitását bizonyítja, hogy motiválatlansága ellenére is makulátlan, magasrendű élvezetet nyújtó versenyművet alkotott. A G-dúr fuvolaverseny tételei közül nemes dallamrajzával kiemelkedik a középső, D-dúrban megszólaló Adagio non troppo.

Beethoven V., c-moll („Sors”) szimfóniája nyitótételének főtémáját talán még azok is ismerik, akik nem tartoznak a zenerajongók körébe. Számtalan írás foglalkozik ennek az ikonikus sors-motívumnak elemzésével és értelmezésével, talán kissé háttérbe szorítva a mű egyéb erényeinek feltárását. Érdemes megfigyelnünk, hogy az „Ötödik” Beethoven szimfóniái között – sorrendiségében – nemcsak a középső helyen áll, hanem felmutatja az érett klasszikus szimfóniával szemben támasztott követelményeket is. Hiányoznak belőle az Eroicát, a Pastoralt, és a „Kilencediket” jellemző formai és tematikus újítások, ám ezzel szemben rendkívül erős melodikus és ritmikus karakterek és mély szenvedély jellemzik. Az „Ötödik” ősbemutatója a mai koncerlátogató számára elképzelhetetlenül hosszú – több mint négyórás – szerzői est keretében zajlott le a Theater an der Wien-ben. A műsorban Beethoven két szimfóniája, egy zongoraversenye, egy hangversenyáriája, három misetétele és Karfantáziája szólalt meg, közben pedig még a Mester zongora improvizációjára is sor került.

Our offer


There exist certain great and universally-known milestones of classical music that define our entire culture. It is legends like these that take centre stage at this traditional spring concert presented jointly by Klasszik Radio and the Danubia Orchestra.

Janikovszky – lánykori nevén Kucses – Éva tizenkét és tizennyolc éves kora között, 1938-tól 1944-ig vezette a naplóját. Negyedik naplófüzetének borítóján ceruzával írva ez áll: „Kizárólag az utókor számára.”

Suggestions


Macskabál van az elhagyott színház ódon színpadán. Minden évben egyszer megrendezik a bált, és erre összegyűlnek a környék - nagyon…

Boris Eifman / ifj. Johann Strauss THE PYGMALION EFFECT Ballet in two acts

Gaetano Donizetti MARIA STUARDA Opera in three acts, in Italian, with Hungarian, English, and Italian subtitles

Warning! The basket time limit is about to expire!
estimated time left:
00:00

item(s) in basket

total:


Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.